resepi laksa kedah simple

ya trademark ku ofcos la laksa simple dalam dunia. semua nak simple kan..lunch tadi aku masak ni taw. makan pun sorang..anam kurang sikit.. huuu

untuk pengetahuan semua aku memang pemakan pedas tegar..haha..lagi pedas lagi terangkat




yg ni da gaul dengan kicap taw..kih3 nak bagi kick lagi

jadi harini aku nak share la resepi laksa yang simple nih..laksa orang tak cukup bahan..hah aku tak suka sangat laksa yang ada belacan..jadi laksa aku memang buat tak penah letak belacan..ceh cakap macam buat laksa banyak kali dah..padahal ni baru 2nd time..haha

Bahan-bahan ( 3 org mkn )
Ikan kembung 5 ekor Bwg Merah (5 ulas) Cili kering (segenggam) Timun cili padi
asam keping
Laksa Kering atau Laksa basah (setengah bungkus)
Daun Kesum dan Bunga Kantan
Limau Nipis

Cara-cara
1. Rebus ikan kembung mentah dan asingkan isi nya dr tulang (air rebusan jangan buang)
2. Kisar bawang merah dan cili kering
3. Masukkan bahan kisar ke dlm periuk bersama air rebusan ikan serta asam keping, daun kesum dan   bunga kantan  
4. Kisar ikan kembung yang diasingkan tulangnya 5. Kisar tulang ikan(jgn terlalu halus)utk menambah rase manis kuah tapiskan airnya ke dlm periuk tadi
 6. Masak kuah hingga menggelegak dan masukkan garam secukup rasa 7. Boleh la dihidangkan dan ditabur timun,cili padi dan limau nipis


2 comments:

izyantyPersonalTaste said...

banyaknya cabai melaka, takut nak makan, kita pun teringin nk makan laksa gak...siap order dari pg tadi kt adik suh beli time dia balik keja he3..

Unknown said...

@izyantyPersonalTaste saya memang suka makan pedas pun..n saya memang hantu laksa..setengah bungkus saya sorang bole abih..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Blog is Protected. Copyright 2008 © Design By Linalilo